donderdag 12 oktober 2017

Zwangerschap en vitamines

Je baby 'eet met je mee'

Goede voeding is tijdens de zwangerschap inderdaad extra belangrijk; je baby is namelijk afhankelijk van dat wat jij als moeder eet. Dit betekent overigens niet dat je tijdens de zwangerschap 'voor twee' moet eten! Wanneer je gezond en evenwichtig eet, bevat de basisvoeding die voor volwassenen geadviseerd wordt ook voldoende voedingsstoffen als je in verwachting bent. Behalve extra foliumzuur en vitamine D is het tijdens de zwangerschap niet nodig om extra vitamines en mineralen te slikken.

Foliumzuur 

Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vorming van het zenuwstelsel dat gelijk al vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd. Wil je zwanger worden, dan is het verstandig om al vanaf dat moment extra foliumzuur (vitamine B11) te slikken. Hiermee verklein je de kans dat je baby een 'neuraal-buisdefect' (NBD) krijgt, een aandoening die kan leiden tot bijvoorbeeld een open ruggetje of open gehemelte. De neurale buis is bij een ongeboren kind het begin van het ruggenmerg en de hersenen en wordt al vroeg in de zwangerschap ontwikkeld. Wanneer er iets fout gaat bij de aanleg en ontwikkeling van de neurale buis kunnen er in de zwangerschap afwijkingen aan het ruggenmerg of de hersenen ontstaan. Er is dan sprake van een open ruggetje of een open schedel.

Foliumzuur is vitamine B11. Het zit bijvoorbeeld ook in bananen, sinaasappelen, peulvruchten, gist, melk en groene bladgroenten. Toch heb je extra van deze vitamine nodig. Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Slik elke dag een tablet van 0.5 milligram foliumzuur tot en met de tiende week van je zwangerschap. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat kalk (calcium) goed uit voeding wordt opgenomen waardoor het meehelpt aan de opbouw en het in stand houden van het skelet. Voor een goede botopbouw van je baby wordt daarom aangeraden tijdens de zwangerschap dagelijks 10 microgram extra vitamine D te slikken; dit is net zoals foliumzuur zonder recept verkrijgbaar bij drogist of apotheek.

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan wanneer je buiten in de zon komt. Ongeveer elke dag 15 tot 30 minuten in de zon tussen 11 en 15 uur, als de zon op z'n hoogst staan, met je gezicht en handen is daarvoor nodig. Ook in voeding zit vitamine D, vooral in vette vis zoals zalm en makreel, margarine, en ei. Calcium zit in yoghurt, melk en kaas. Het is belangrijk dat je ook voeding neemt waarin vitamine D en calcium zit. Heb je een donkere huidskleur dan moet je langer in de zon zijn om voldoende vitamine D aan te maken, meer dan een half uur. Vrouwen met een donkere huidskleur wordt wel geadviseerd om extra vitamine D te gebruiken.