Wat mag ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap wil je natuurlijk gezond eten zodat je ongeboren kindje zich kan ontwikkelen tot een gezonden baby. Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om vooral vers, gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is echt niet nodig. Niet alleen wat je eet, maar ook hoe je het eet is van belang. Zo is het van groot belang dat je vlees en vis door en door gaar bakt. Daarbij moet je uiteraard extra uitkijken voor kruisbesmetting, zorg ervoor dat je het keukengerei waarmee je rauw vlees hebt aangeraakt niet in aanraking komt met gaar vlees of andere voedingsmiddelen. Rauwe groente kun je wel eten, maar was deze altijd zorgvuldig, ook hierop kunnen zich schadelijke bacteriën bevinden. Wees daarbij extra voorzichtig met verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades, bewaar deze niet te lang.

Kaas

Bij sommige buitenlandse kazen bestaat er echter het gevaar dat je de Listeria bacterie op kan lopen. Je kunt in Nederland alle kaassoorten eten zolang er geen ‘au lait cru’ op de verpakking staat. Deze kazen zijn met rauwe melk bereid en vormen een risico. Denk dan vooral aan schimmelkazen, maar kijk ook even op de verpakking bij brie en mozzarella, als er niets op de verpakking staat is het veilig. Ook kaas van de boer kan de Listeria bacterie bevatten en is onveilig tijdens je zwangerschap.

Vis

Het is erg aan te raden om regelmatig vis te eten tijdens je zwangerschap, maar je moet oppassen met bepaalde soorten vis. Rauwe vis en rauwe schaal- en schelpdieren, zoals veel in sushi voorkomt, en gerookte vis kunnen de schadelijke Listeria bacterie bevatten. Vacuüm verpakte vis vormt een extra risico, omdat deze vis vaak lang bewaard wordt. Ook oesters en andere rauwe schaal- of schelpdieren kun je om die reden beter niet eten. Mosselen of garnalen die gekookt zijn kun je wel zonder risico eten. Je kunt gerust verse vis of vis uit blik eten. Haring valt overigens niet in de categorie ‘rauwe’ vis.

Sommige vissoorten kunnen dioxines en zware metalen bevatten. Daarom is het beter om niet teveel van onderstaande vissoorten te eten:

  • zwaardvis
  • tonijn (tonijn uit blik komt van jongere vissen en mag wel)
  • snoekbaars
  • haai
  • koningsmakreel
  • paling uit Nederlandse rivieren

Vette vis eten is erg gezond, maar ook hierin kunnen dioxines zich ophopen. Eet dit dus niet vaker dan twee keer per week.

Vlees

Rauw vlees zoals tartaar of carpaccio kunnen schadelijk zijn en kan je dan ook beter niet eten. Ze kunnen ziekteverwekkers zoals de Toxoplasma gondii bevatten. Ook vleeswaren als chorizo, filet americain, rauwe ham (bijvoorbeeld parmaham, serranoham), ossenworst, rosbief, salami en theeworst kunnen schadelijk zijn. Wees matig met vitamine-A-rijke producten. Eet liever geen lever en hooguit éénmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A kan schadelijke gevolgen voor het ongeboren kind hebben.

Kruiden

De volgende kruiden zijn schadelijk tijdens je zwangerschap: absint-alsem, anijs, aloë, boerenwormkruid, dong, efedra, hoefblad, kava kava, komkommerkruid, sassafras, smeerwortel, quai en venkel.

Beperk het gebruik van basilicum, dragon, fenegriek, kaneel, niegelle, meidoorn, moederkruid, pesto (vanwege de basilicum), salie, senna en venkel. Matig gebruik kan echter geen kwaad.

Koffie

Het opwekkende effect van koffie komt door de cafeïne die hierin zit, een hoge dosis hiervan is gevaarlijk tijdens je zwangerschap. Als je ’s ochtends echt niet wakker kunt worden zonder koffie is het ongevaarlijk om één kopje per dag te drinken, maar probeer dit zoveel mogelijk te beperken. Je kunt natuurlijk ook cafeïne vrije koffie proberen. Ook in verschillende energiedrankjes zit overigens cafeïne, wees hier dus ook voorzichtig mee.

Roken en alcohol

Roken en het gebruik van alcohol is zeer schadelijk voor je baby, meer informatie hierover kun je vinden in de artikelen roken tijdens je zwangerschap en alcohol tijdens je zwangerschap.

Groenten en fruit

Was rauwe groenten en fruit goed. In ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor.

Ben je vegetarisch of veganistisch?

Eet je geen vlees of vis? Let er dan op dat je tijdens je zwangerschap genoeg vitamines B en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.