Je voelt je misselijk

Zo’n 60 tot 80% van alle zwangere vrouwen ervaart zwangerschapsmisselijkheid. Doordat je er al last van kan hebben vanaf het moment dat je overtijd bent, is misselijkheid voor veel vrouwen het eerste duidelijke zwangerschapssymptoom. De klachten verdwijnen meestal – of worden in ieder geval veel minder – rond de vierde maand van de zwangerschap.

Een enkeling ervaart de hele zwangerschap door enige mate van misselijkheid, maar het komt gelukkig niet veel voor!

Het hormoon hCG en de hormonale veranderingen aan het begin van de zwangerschap kunnen voor een misselijk gevoel zorgen, vooral 's ochtends. Als gevolg van de aanmaak van het geslachtshormoon progesteron werkt het spijsverteringsproces trager en blijft je maag langer vol waardoor je je misselijk voelt en minder zin in eten hebt.

Het gevoel van misselijkheid kan plots opduiken en lang aanhouden. Het is moeilijk te voorspellen of je misselijk zal zijn of niet tijdens de zwangerschap. Algemeen is het wel zo dat een lege maag het gevoel van misselijkheid verergert. Ook bepaalde voedingsmiddelen maken je misselijker: je spijsvertering is immers vertraagd om zoveel mogelijk uit je eten te halen.

Wat kun je zelf doen?

  • Voorkom een lege maag: Eet over de gehele dag steeds kleine hoeveelheden;
  • Eet niet te zware maaltijden: vet en suikers zijn te vermijden. Vooral gefrituurde voedingsmiddelen kunnen de misselijkheid verergeren.
  • Neem een beschuit/cracker(s) mee naar bed. Eet in ieder geval een cracker terwijl je nog in bed ligt en sta pas op als je de misselijkheid voelt wegebben. 
  • Zorg voor voldoende laxerende voedingsmiddelen. Eet vezelrijke voedingsmiddelen zodat je geen constipatie krijgt: verstopping geeft een onbehaaglijk gevoel wat weer tot misselijkheid kan leiden.
  • Drink voldoende water tussen de maaltijden door. Dit zorgt voor een vlotte spijsvertering en vult eventuele vochttekorten aan die kunnen ontstaan door veel overgeven. Door in één keer veel te drinken krijg je een volle maag wat er weer voor zorgt dat je geen zin hebt om te eten.
  • Ga na het eten niet liggen, maar ga 10 tot 15 minuten rechtop zitten: dit zorgt ervoor dat je eten niet terugvloeit. Ga daarna rusten.
  • Overdrijf niet met cafeïne. De meeste zwangere vrouwen worden misselijk van koffie.
  • Ben je te misselijk om te koken? Haal dan geen eten af: afhaaleten bevat vaak veel vetten en zout. Vraag liever iemand anders om meerdere porties voor je te koken en vries ze in. Of kook zelf grote hoeveelheden wanneer je je goed voelt. Zo heb je altijd iets in huis.

 >>Terug naar zwangerschapsverschijnselen en klachten